print-image

Het is nog niet gedaan met het hele warme weer, maar de hittegolf ligt gelukkig achter ons. Ik zeg gelukkig, want als sporter en als diabeet vergen deze on-Hollandse temperaturen flink wat aanpassingen.  In deze blog zal ik jullie vertellen waar ik tegenaan liep de afgelopen periode.

Vermijd de hoogste temperaturen

Door het hardlopen stijgt je lichaamstemperatuur flink, neem daarbij een buitentemperatuur van 30 graden of hoger en het wordt serieus oppassen voor oververhittingsverschijnselen. De normale verzorging die ik gebruik tijdens het trainen (lees ook mijn blog: Goede verzorging tijdens het hardlopen) is ook niet bestand tegen de extreme hitte. Het trainen op de heetste momenten van de dag is iets wat je dus zoveel mogelijk moet zien te vermijden. Ik probeerde dan ook heel vroeg te gaan of anders pas in de avond. En zelfs dan was het nog warm en maakte het de trainingen zwaarder dan normaal. De ideale temperatuur om te trainen vind ik persoonlijk een graad of 16 en voor de wedstrijden is de ideale temperatuur rond de 12 graden.

Hittegolf: extra drinken

Extra drinken was het devies. Niet alleen tijdens het trainen maar de hele dag door. Ik dronk veel water, maar ik koos ook voor oplostabletten met elektrolyten die zorgden voor extra hydratatie en aanvulling van datgene wat je verbruikt en uitzweet tijdens het hardlopen. Het voordeel van deze tabletten is dat ze makkelijk oplossen in 500ml water en dat er bijna geen koolhydraten inzitten.

Olaf_hittegolf

Let op de hartslag

Lopen met een hartslagmeter is training technisch interessant, maar met de hitte is het ook een belangrijke tool. Mijn hartslag was al snel 10 tot 20 slagen hoger dan tijdens vergelijkbare inspanningen wanneer het nog niet zo heet was. Stug doorlopen met deze hogere hartslagen zal ervoor zorgen dat je te veel energie kwijtraakt aan de trainingen. Iets wat mij al wel eens overkwam. Geleerd hebbend van die situaties, kies ik er voor om mijn tempo zo aan te passen dat mijn hartslag past bij de inspanning in normale temperaturen.

Minder insuline

De hittegolf zorgde ook voor wat aanpassingen in mijn diabetesmanagement. Het kostte mij meer energie om de dag door te komen. Hierdoor kon ik minder insuline gebruiken. Door de warmte had ik een minder grote eetlust, hierdoor moest ik niet vergeten om mijn insuline aan te passen op de kleinere maaltijden. Dit klinkt logisch, maar toch vergeet ik dat soms. Dit komt omdat ik dan op de automatische piloot sta. Mijn diabetes is onderdeel van mijn dagelijks ritueel en de kleine aanpassingen vergeet ik dan.

Lees ook: Vakantieritme en diabetes

Slechter aanvoelen van hypo’s

Ik heb tijdens hittegolven of extreme warmte niet alleen vaker hypo’s maar ik voel ze ook minder goed aan.  Want veel van de symptomen van een hypo kan je ook linken aan wat je kan voelen in heet weer. Het is dan lastig om onderscheid te maken in wat ik nou eigenlijk voel. Gelukkig kan ik gebruik maken van een continu glucose meter. Deze hield ik de afgelopen periode dus extra in de gaten.

Het is nu buiten heerlijk fris weer. Wel moet ik mijn diabetesmanagement terug aanpassen naar hoe het was. Dit doe ik niet van de ene op de andere dag. Ik laat dit vaak wat geleidelijk lopen over een periode van ongeveer 4 dagen.

De hittegolf ligt gelukkig achter ons.  Dat is echt een verlossing voor het trainen, maar zoals het een echte Nederlander betaamt, complete dagen van regen hoeven nou ook weer niet.

Hoe ben jij met die hoge temperaturen omgegaan? Laat het weten in de reacties.

Over mij

Profielfoto-Olaf-300x300 Ik ben Olaf Kerkhof (04-09-1987). Samen met mijn vrouw Renate en onze kinderen Abel en Sep woon ik in Amersfoort. Ik werk op een kinderdagverblijf en in mijn vrije tijd sport ik graag. Hardlopen is mijn passie en de focus ligt op de marathon. Sinds 2001 heb ik diabetes type 1. Ik probeer mijn diabetes zo goed mogelijk te reguleren, maar zorg er wel voor dat ik mijn leven kan leiden zoals ik dat wil. Ik probeer mijn leven niet te laten leiden door mijn diabetes. Op Instagram kun je me vinden via @olaf.kerkhof.

Reageer