Voeding

 

Gezond eten en drinken is belangrijk. De juiste voeding kan bijdragen aan het verkleinen van het risico om diabetes te krijgen. Als je diabetes hebt moet je je hele leven goed opletten wat je eet. Sommige voedingsmiddelen verhogen de bloedsuikerspiegel, andere zorgen juist voor lagere bloedsuikerwaarden. Is er een verband tussen Diabetes en voeding?

Diabetes en voeding: hoe verklein je het risico?

Of je nu jong of oud bent: iedereen kan te maken krijgen met diabetes. Helaas weten we op dit moment nog niet hoe je diabetes type 1 kunt voorkomen. De kans op het krijgen van diabetes type 2 daarentegen, kun je voor 50% verkleinen door gezond te leven. Naast erfelijkheid is een ongezonde levensstijl namelijk één van de grootste oorzaken van het krijgen van diabetes type 2. Wanneer je ongezond eet, wordt overtollig vet door het lichaam opgeslagen en kun je dikker worden. Bij overgewicht reageert je lichaam minder goed op het hormoon insuline. Er wordt niet voldoende insuline aangemaakt en daarnaast werkt de insuline die nog wel wordt aangemaakt minder. De suikers in je bloed kunnen hierdoor onvoldoende worden afgebroken. Een mogelijk gevolg is het krijgen van diabetes type 2. Betekent dit dat iemand zonder overgewicht geen diabetes kan krijgen? Helaas niet. Ook een teveel aan buikvet kan er aan bijdragen dat de insuline in het lichaam haar werk niet goed kan doen. Let daarom goed op je voeding.

Koolhydraten en diabetes

De meeste mensen weten dat het eten van te veel suikers niet goed is voor iemand met diabetes. Vaak wordt er bij suiker enkel gedacht aan toegevoegde suiker, maar je lichaam zet veel van het voedsel dat je binnenkrijgt om in glucose (suiker). Daarom is het van belang om niet alleen naar toegevoegde suikers, maar ook naar het aantal koolhydraten te kijken dat zich in voedsel bevindt. Koolhydraten is de verzamelnaam voor suikers en zetmeel en deze bevinden zich in bijna alles wat je eet. Meer informatieover koolhydraten is te vinden op het internet. Als je diabetes hebt en afhankelijk bent van insuline, is het belangrijk om te weten hoeveel insuline je moet nemen bij jouw maaltijden. Dit kun je het beste bepalen door jouw koolhydraat ratio te berekenen.

Gezonde voeding en diabetes

De hoeveelheid suikers in het bloed wordt beïnvloed door sport, stress, griep, beweging, emoties, eten en drinken. In principe mag je met diabetes alles eten. Het is echter belangrijk dat je goed let op je bloedsuikerspiegel. Er is voedsel dat vrijwel geen invloed heeft op je suikerspiegel, maar er zijn ook producten die de bloedwaarden in een korte tijd flink kunnen doen stijgen. Het gevolg van een teveel aan suikers in het bloed kan een hyper zijn. Je moet daarom regelmatig berekenen of je niet teveel suikers binnenkrijgt. Je zou het niet verwachten, maar aan een pak tomatensoep kan een grote hoeveelheid suikerklontjes zijn toegevoegd. Zelfs in brood of vlees kan extra suiker toegevoegd zijn om de producten op smaak te brengen. Let daarom altijd goed op en lees de etiketten.

Meer over dit onderwerp

Diabetes tips

Zoutbewust eten is niet saai

Zoutbewust eten saai? Door bij het koken gebruik te maken van verse of gedroogde kruiden, kun je gerechten eenvoudig op smaak brengen zonder teveel zout te gebruiken. Ze geven smaak, geur en kleur aan je gerecht en helpen je bloeddruk en nieren gezond te houden.

Ga lekker picknicken in park of bos. Eet smakelijk!

Buiten op een kleedje in het zonnetje, hoe heerlijk lijkt je dat? Pak wat eten en drinken in en zoek een leuk plekje in een park of bos om daar te lunchen. Picknicken kun je zo simpel of uitgebreid maken als jij wil. Eet smakelijk!

Alcohol en de feestdagen

Wist je dat je met de feestdagen best een glaasje alcohol mag drinken als je diabetes hebt? Houd er wel rekening mee dat je soms minder goed in staat bent om hypo’s te signaleren als je hebt gedronken.

Begin de dag goed

Begin de dag met één tot twee kopjes koffie of thee en een glas sap. Want vooral ’s morgens heeft het lichaam bijzonder veel vocht nodig.

Water binnen handbereik

Zorg dat je altijd een glas water of een ander drankje binnen handbereik hebt. Je zult het dan sneller opdrinken.

Eet groente en fruit

Eet groenten en fruit om voldoende vocht binnen te krijgen. Augurken, tomaten, paprika, kiwi, rode bessen of kersen zijn arm aan calorieën en rijk aan ballaststoffen.