Sporten en bewegen

 

Sport is voor veel mensen een logisch onderdeel van het dagelijks leven. Na het werk nog snel even de loopschoenen aan of een bezoek brengen aan de sportschool. Sport is een ideale manier om je te ontspannen en ook om je conditie te verbeteren. Sporten stimuleert de opbouw van spieren, zorgt voor een goede doorbloeding, verlaagt de bloeddruk en heeft een bijzonder positief effect op hart- en bloedvaten. Bovendien helpt het je op een gezond gewicht te komen of te blijven.

Voor mensen met diabetes levert sporten ook nog een ander voordeel op.

Door het aanspannen van de spieren wordt de opname van glucose in de spieren gestimuleerd. Bovendien kan de insuline beter werken en daalt de bloedglucosespiegel. Daarnaast verhoogt beweging bij mensen met type 2 diabetes de gevoeligheid van de lichaamscellen voor het lichaamseigen insuline. Ook wetenschappelijk onderzoek bevestigt de positieve uitwerking van beweging op het lichaam. Mensen met overgewicht en een verstoorde glucosetolerantie (storing in de verwerking van bloedglucose) hebben vier jaar lang een programma gevolgd dat bestond uit beweging en gezonde voeding. Het resultaat: bij sporters die ook bewust aten was het risico om diabetes te ontwikkelen circa 58 procent lager dan bij vergelijkbare groepen die niet aan sport deden. Ook drie jaar later was het risico van de sporters nog 36 procent lager.

Meer over dit onderwerp

Diabetes tips

Voldoende bewegen

Wist je dat onderzoek heeft uitgewezen dat je lichamelijke, maar ook je seksuele fitheid wordt verbeterd als je voldoende blijft bewegen en overgewicht voorkomt?

Dans door de woonkamer

Vind je het lastig om elke dag aan je broodnodige lichaamsbeweging te komen? Zet tijdens huishoudelijke klussen een muziekje op en dans door de woonkamer. Zo heb je voldoende beweging gehad en meteen een schoon en opgeruimd huis.

Zwemmen is gezond en maakt je lichaam blij

Zwemmen is een fijne manier om je conditie op peil te houden. Als je zwemt, gebruik je al je spieren zonder je gewrichten te belasten. Daar wordt je lichaam blij van!

Houd je hart fit!

Regelmatig bewegen houd je hart fit. Houd als vuistregel voor je hartritme bij training aan: 180 minus de leeftijd als maximale hartslag.