Dieet – afvallen

 

Afvallen en dieet bij diabetes

Ben je op zoek naar een goed dieet om een paar kilo af te vallen? Dan kun je het beste persoonlijk advies vragen aan een diëtist.

Heb je diabetes en ben je wat te zwaar? Als je gaat afvallen, zal je al snel je bloedglucosewaarden zien veranderen. Al na een paar kilo minder reageert het lichaam weer beter op insuline. Er bestaat helaas geen dieet dat voor iedereen even geschikt is. Wel is het advies over het algemeen om geleidelijk af te vallen.

Eet met mate en eet niet te veel koolhydraten. Bewust keuzes maken om minder energie binnen te krijgen, helpt vaak al:

  • Kleine porties nemen
  • Veel groente eten
  • Mager vlees kiezen
  • Vers eten maken en kant-en-klaar eten vermijden
  • Vette sauzen en snacks vermijden
  • Zo min mogelijk gesuikerde dranken (ook vruchtensap)
  • Zo min mogelijke alcohol
  • Beperk snoepen zoveel mogelijk
  • Beweeg dagelijks een uur flink

Weetje:

Als je minder koolhydraten eet, dan heb je ook minder insuline of medicijnen nodig. Bespreek dit altijd met je zorgverlener.

Diabetes tips

Bessen zijn lekker, zoet en nog goed voor je ook!

Ze zijn lekker, ze zijn zoet en ze zijn nog goed voor je ook! Bessen zitten vol vezels en antioxidanten. In rode en blauwe bessen zitten er bovendien ook anthocyanen. Deze kleurstoffen verlagen volgens wetenschappers je bloedglucose door de insulineproductie te stimuleren. Hou ze bij de hand of stop een voorraadje in de diepvries als gezond tussendoortje.

Plan je maaltijden een hele week vooruit

Plan je maaltijden een week vooruit en haal voor de hele week boodschappen. Zo heb je minder snel tussendoortjes in huis en blijf je gemakkelijker op gewicht.

Vochthuishouding op peil houden

Houd je vochthuishouding op peil! Denk, als alternatief voor water, eens aan kruiden- en vruchtenthee of leng vruchtensap aan met water.