Meer kracht!

Getrainde spieren helpen bij het voorkomen van een verkeerde lichaamshouding, rugpijn en overbodige kilo’s. Trainen van de spieren is goed voor de spierstofwisseling, de bloedglucose en het lichaamsgewicht.

Om spiermassa te ontwikkelen, is een rustige en regelmatige krachttraining voldoende. Het is niet nodig om overdreven spierballen te kweken. Door te trainen krijgt je lichaam juist terug wat het verliest met ouder worden. Mensen die niet bewegen verliezen vanaf hun veertigste jaar één tot twee procent spiermassa per jaar. Om ‘in vorm’ te blijven en te groeien hebben onze spieren elke dag nieuwe prikkels nodig. Krijgen ze die prikkels niet, dan kwijnen ze weg en zijn ze vlugger moe. Zelfs bij een alledaagse activiteit als de trap oplopen. Onze wervelkolom en gewrichten krijgen onvoldoende natuurlijke ondersteuning en zijn daardoor minder stabiel. Deze zones raken dan overbelast wat eenvoudigweg pijn veroorzaakt. Om rugpijn te voorkomen, is het belangrijk om het dieper gelegen spierweefsel te trainen. Dat heeft namelijk een belangrijke ondersteunende functie.

Voor mensen met diabetes levert krachttraining veel voordeel op. Bijvoorbeeld omdat getrainde spieren ook in ruststand meer calorieën verbranden. Daarnaast verhoogt het trainen van de spieren de insulinegevoeligheid van de spiercellen die hierdoor de glucose in het bloed beter kunnen opnemen. Dat zorgt weer voor een lagere glucosespiegel. Als je wilt afvallen, dan kun je het beste een lichte duurtraining combineren met gerichte krachttraining. Dit kan op de lange termijn zelfs leiden tot een betere instelling van de bloedglucose.

Het is nooit te laat om te beginnen met trainen van de spieren. Ook op hogere leeftijd is het nog heel goed mogelijk om spiermassa op te bouwen. Verschillende wetenschappelijke onderzoeken laten zien dat het effect van krachttraining op jonge en oude proefpersonen vrijwel hetzelfde is. Dat geldt zelfs voor ongetrainde tachtig- tot negentig-jarigen. Na een drieweeks trainingsprogramma van drie trainingen per week, nam hun spieromvang met bijna tien procent toe.

Mensen die blijvend gewicht willen verliezen en ook een lagere HbA1c waarde willen, zijn het beste af met een combinatie van kracht- en conditietraining. Om verveling te voorkomen, kunnen de trainingen het beste worden afgewisseld. Bijvoorbeeld door de ene dag krachttraining te doen en de volgende dag een rondje te joggen. Het is wel verstandig om je eerst door een dokter te laten onderzoeken voordat je met krachttraining begint.

Je mening

Hi! We horen graag wat je van deze website vindt. Mis je bijvoorbeeld nog informatie of heb je opmerkingen over de website? Stuur ons je feedback!


Gelieve dit veld leeg te laten.