Op goede voet met je voeten

Ze dragen ons dag in dag uit overal naartoe. Onze voeten leveren dagelijks enorme prestaties en toch zijn ze ontzettend gevoelig. Op onze voetzolen zit een netwerk van kleine zenuwcellen die onze hersenen op de hoogte brengen van de allerkleinste veranderingen. Toch krijgen onze voeten meestal niet de aandacht die ze verdienen. Vaak zitten ze bekneld in te nauwe schoenen, en in de winter zitten ze treurig weggestopt in dikke sokken en warme laarzen. Pas in de lente komen ze weer lekker buiten in de frisse lucht. Gebruik van sandalen en teenslippers is wel weer beter dan lopen op blote voeten omdat ze je voeten beschermen tegen verwondingen en voetschimmel.

Welk soort schoen je ook draagt, het is vooral belangrijk dat ze comfortabel zitten en goed passen. Zo worden vervelende drukplekken voorkomen. Koop nieuwe schoenen daarom bij voorkeur laat op de middag of in de avond. Je voetmaat is dan namelijk groter dan ’s ochtends. Verder kun je het beste sokken dragen zonder knellend elastiek. Het liefst gemaakt van natuurlijke vezels, zoals zuiver katoen. Zo ondersteun je de luchtverversing in de schoenen en houd je je voeten droog.

Maar het gaat niet alleen om de ‘verpakking’. Ook een goede verzorging van je voet is belangrijk. Zo blijven je voeten soepel en gezond en zien ze er ook nog eens goed uit.

Onze voeten lijden mee

Een bloedglucose die constant te hoog is, kan zenuwen en bloedvaten in je voeten beschadigen. Ze krijgen niet meer voldoende voedingsstoffen en worden daardoor minder gevoelig voor externe prikkels (diabetische neuropathie) zoals aanrakingen, pijn, hitte en kou. Een te heet voetbad kan zo ongemerkt verbranding veroorzaken. Ook kleine wondjes of drukplekken hebben we niet in de gaten omdat ze geen pijn doen. Het is daarom heel erg belangrijk om je voeten regelmatig te laten controleren door een arts en ze ook zelf regelmatig te inspecteren.

Soepel houden

Begin met een warm voetbad (maximaal 35 graden Celsius). Laat je voeten maximaal vijf minuten weken. Anders droogt de gevoelige huid van je voeten uit en kunnen er kleine wondjes ontstaan. Kiemen en bacteriën kunnen hierdoor makkelijker binnendringen. Als de huid na het voetbad mooi zacht is, zijn storende eeltplekken gemakkelijker te verwijderen met een puimsteen of een vijltje. Let op: een eeltschaaf hoort in de handen van opgeleide pedicures. Het scherpe mesje kan wondjes en blessures veroorzaken. Haal ook niet te veel eelt in één keer weg. Anders groeit het eelt snel weer aan en vormt het zelfs een nóg dikkere laag. Voor een langduriger resultaat zijn er speciale verzorgingsproducten bij de apotheek te verkrijgen. Houd er hierbij rekening mee dat likdoornpleisters en bijtende middeltjes niet geschikt zijn voor mensen met diabetes.

Goed drogen en insmeren

Droog je voeten na het voetbad goed af, vooral tussen de tenen. Voetschimmels zijn dol op een vochtige en warme omgeving. Smeer je voeten daarna in met een ureumhoudende verzorgingszalf. Je voeten worden blij van een dagelijkse massage met een speciale voetcrème of verzorgingsproduct. Zo blijft de huid niet alleen soepeler en veerkrachtiger, maar wordt ook de doorbloeding bevorderd. Voor de beweeglijkheid van de voetspieren is ook regelmatige voetgymnastiek heel erg goed. Probeer bijvoorbeeld eens een stuk textiel of een krant alleen met de tenen op te pakken.

De goede vorm geven

Ook de nagels hebben regelmatig verzorging nodig. Na het voetbad kan de nagelhuid voorzichtig worden teruggeduwd met een rozenhoutstokje. Vijl teennagels altijd recht en niet te kort, en rond de hoeken lichtjes af. Zo voorkom je dat je nagels gaan ingroeien. Gebruik voor het verzorgen van je voeten alleen schone en onscherpe instrumenten zoals glasvijlen. Direct daarna kan het nageloppervlak met een speciale vijl mooi glad worden gepolijst. Ook een beetje nagelolie is goed omdat het voedende substanties bevat. En als ‘finishing touch’ is een fris laagje gekleurde nagellak een mooi accent. Om verkleuring van de nagels te voorkomen, kun je hiervoor het beste een beschermende basislak gebruiken.

Regelmatig controleren

Controleer je voeten elke dag even op drukplekken, blaren, wonden, rode plekken, zwellingen, eeltknobbels en kloven in de huid tussen de tenen (een teken van voetschimmel). Ook regelmatig naar de pedicure en controles bij de dokter helpen je voeten gezond te houden.

Je mening

Hi! We horen graag wat je van deze website vindt. Mis je bijvoorbeeld nog informatie of heb je opmerkingen over de website? Stuur ons je feedback!


Gelieve dit veld leeg te laten.