Water: belangrijk voor ons allemaal

Water is de bron van alle leven en vormt de bouwsteen van elke menselijke cel. Maar liefst 50 tot 60 procent van het menselijk lichaam bestaat uit water. Het vervult functies die van levensbelang zijn: het houdt je bloed, belangrijke stoffen voor je spijsvertering en andere lichaamsstoffen vloeibaar en transporteert voedingsstoffen naar de organen. Daarnaast heeft water een belangrijke functie als koelmiddel. Als je lichaamstemperatuur stijgt, zweet je lichaam vocht uit en zorgt zo dat je niet oververhit raakt. Iedere dag scheidt je lichaam twee tot drie liter vocht uit. Het meeste via je nieren in de vorm van urine, maar ook via de huid. In de zomer of tijdens het sporten kan dat door veel zweten nog meer worden. Als je de verbruikte hoeveelheid vocht niet aanvult, raakt je vochthuishouding uit balans.

Dorst: een belangrijk signaal
Wacht niet tot je dorst of zelfs een droge mond krijgt. Dorst is namelijk een signaal van je lichaam dat ‘het wat mist’. Het is geen waarschuwingssysteem waarmee je lichaam aangeeft dat vocht nodig is, zoals vaak wordt gedacht. Er is al sprake van een tekort als je lichaam rond de 300 ml extra water

nodig heeft. De gevolgen merk je onmiddellijk. Je bloed stroomt minder snel door de aderen. Hierdoor komt er minder zuurstof in organen en spieren. Je voelt je moe en slap, hebt hoofdpijn en een verstoorde bloedsomloop. Een duidelijke aanwijzing voor vochttekort is geconcentreerde en sterk ruikende urine. Ook wordt de mond droog. Verder kan je spijsvertering problemen geven, bijvoorbeeld in de vorm van obstipatie. De hoogte van je bloedglucosewaarden heeft direct invloed op de vochthuishouding. Als je bloedglucose stijgt naar waarden boven de 8,8 mmol/L, dan probeert je lichaam meer glucose via de nieren uit te scheiden door het aan water te binden. Het gevolg: je moet vaker naar de wc.

Vloeibare energie
Water is de optimale vochtleverancier. Vooral mineraalwater bevat veel waardevolle mineralen zoals natrium, kalium, magnesium en calcium. Deze zogeheten elektrolyten zijn belangrijk voor veel bouw- en regelprocessen van lichaamscellen. Via kalium en natrium worden onder andere de vochthuishouding van je lichaam en de pH-waarde van het bloed geregeld. Een goed alternatief voor water is kruidenthee zonder suiker. Wie graag zwarte koffie of thee drinkt, kan elke dag zonder problemen drie tot vier kopjes drinken. Softdrinks als cola en limonades zijn juist niet goed voor de vochthuishouding. Die zorgen ervoor dat de bloedglucosewaarden pijlsnel omhoogschieten zodat juist vocht aan je lichaam wordt onttrokken.

De juiste hoeveelheid
Je lichaam heeft ongeveer anderhalve liter vocht per dag nodig. Maar als je zweet is dit al snel 2 tot 2,5 liter. Een uitzondering hierop: bij ernstige hart- of nierziektes moet je juist niet zoveel vocht tot je nemen. Hoe meer water je in je lichaam hebt, des te groter is ook het bloedvolume dat je hart en nieren iedere dag moeten verwerken.

Als je vochthuishouding in balans is, dan merk je dat meteen. Je hebt een goede doorbloeding, je kunt je stukken beter concentreren en je voelt je veel fitter. En dat heeft een positieve uitwerking op het hele lichaam.

Je mening

Hi! We horen graag wat je van deze website vindt. Mis je bijvoorbeeld nog informatie of heb je opmerkingen over de website? Stuur ons je feedback!


Gelieve dit veld leeg te laten.