print-image

Voordat ik gediagnostiseerd werd met diabetes type 1, ruim vijf jaar geleden, behoorde hardlopen tot mijn wekelijkse routine. Na de diagnose was dat opeens anders. Ik vond hardlopen in combinatie met het hebben van diabetes lastig. Onmogelijk zelfs. Gelukkig is het goed gekomen en heb ik een manier gevonden om hardlopen met diabetes minder stressvol te maken.

Hardlopen na de diagnose

Ondanks dat mijn leven door de diagnose diabetes op zijn kop stond, trok ik binnen een maand alweer mijn hardloopschoenen aan. Dat hardlopen een effect had op mijn bloedglucose was duidelijk, maar het ging vrij redelijk, vond ik. In werkelijkheid rommelde ik maar wat aan en ging het, ondanks dat ik geen idee had wat ik aan het doen was, toch goed. Maar opeens begon het slechter te gaan en kon ik mijn waardes niet goed meer onder controle houden. Ik heb het bijltje er toen bij neergegooid.

Ik vond het hebben van diabetes op dat moment al ingewikkeld genoeg. Zou ik het dan nog ingewikkelder maken door te gaan hardlopen? No thanks. Met gevolg dat mijn hardloopschoenen iets minder dan een jaar in de kast stonden. Maar na dat jaar begon het toch weer een beetje te kriebelen. Door middel van trial en error heb ik geleerd wat voor mij werkt en wat niet. Hardlopen is inmiddels weer onderdeel geworden van mijn wekelijkse routine.

Vijf tips om hardlopen met diabetes minder stressvol te maken

Het is belangrijk om je je te realiseren dat geen enkel persoon hetzelfde is en dat ieder lichaam anders reageert op inspanning. Dat geldt zeker als je diabetes hebt! Onderstaande vijf tips zorgen ervoor dat ik makkelijker mijn hardloopschoenen tevoorschijn tover en met een geruster gevoel ga hardlopen.

1. Maak een plan

Zorg dat je van tevoren weet wanneer je wilt gaan hardlopen. Natuurlijk zou het fijn zijn als ik op ieder moment van de dag kan besluiten om te gaan hardlopen, maar ik weet ook dat ik het daardoor onnodig ingewikkeld voor mezelf maak met mijn diabetes. Door je daarbij neer te leggen en van tevoren een plan te maken, wordt de rest een stuk gemakkelijker.

2. Kies een goed moment

Onderdeel van dat plan is het kiezen van een goed moment. Dit is iets wat per persoon verschilt en wat je voor jezelf moet ontdekken. Zo zijn er veel mensen die graag voor hun ontbijt hardlopen of juist voor het avondeten. Persoonlijk vind ik het erg prettig om voor de lunch of om voor het avondeten te gaan hardlopen. Op deze momenten heb ik geen actieve insuline en heb ik voor mijn gevoel meer grip en controle over de voorspelbaarheid van mijn bloedglucosewaarden.

3. Zorg dat je er klaar voor bent

Lauriette stress hardlopen diabetes voorbereid Als je een plan hebt en een goed moment hebt gekozen, dan kun je daar rekening mee houden bij wat je eet. Als ik weet dat ik na de lunch en voor mijn avondeten wil gaan hardlopen, dan bolus ik iets minder, zodat ik niet op 5.5 mmol/l terecht kom, maar tussen de 7 – 10 mmol/l. Indien mijn bloedglucose toch onder de 7 mmol/l is op het moment dat ik wil gaan hardlopen, dan neem ik uit voorzorg wat dextro. Of zet ik mijn basaal voor 30 minuten uit. Bij een bloedglucose boven de 10 mmol/l, doe ik de helft van een correctiebolus, zodat mijn bloedglucose wel weer kan dalen, maar niet doorschiet in een hypo.

Lees ook: hypo unawareness – vervelende momenten om een hypo te hebben

4. Neem dextro mee

Zelfs als je denkt het niet nodig te hebben: neem dan toch dextro met je mee als je gaat hardlopen. Altijd. Ondanks dat het zelden voorkomt dat ik tijdens het hardlopen terecht kom in een hypo, kan ik het nooit helemaal uitsluiten. Daarnaast neemt het een stukje stress weg als je weet dat je dextro bij je hebt. Voel je je even niet goed? Stop dan gewoon, ga even zitten en neem wat dextro als je trillerig bent. Als iets vervelend is, dan is het om half in paniek naar huis te rennen omdat je dextro nodig hebt. Been there. Done that.

5. Let goed op je waarden na het hardlopen

Door het hardlopen verhoogt je insulinegevoeligheid. Dat betekent dat je na het hardlopen met minder insuline hetzelfde gedaan krijgt. Als je daar geen rekening mee houdt, dan kan het gebeuren dat je in een hypo na hypo belandt. Voorheen deed ik aanpassingen in mijn basaal, maar inmiddels laat ik dat achterwege. Het enige wat ik na het hardlopen doe, is minder bolussen voor mijn eerstvolgende maaltijd; ongeveer 75%. Het belangrijkste is vooral om alert te zijn na het hardlopen, zodat je steeds beter gaat begrijpen hoe je lichaam werkt. En zodra je dat doorhebt, wordt het vanzelf iedere keer iets makkelijker.

Meer blogs van Lauriëtte lezen? Klik hier: blogs Lauriëtte

Het kost tijd en doorzettingsvermogen om voor jezelf uit te vogelen wat wel en niet werkt. Maar geloof me: het is het waard! Ik ben enorm blij dat hardlopen weer onderdeel is geworden van mijn wekelijkse routine.

Wat doe jij om ervoor te zorgen dat hardlopen met diabetes minder stressvol is? Laat het weten in de reacties!

Over mij

Lauriëtte de Ruiter Lauriëtte de Ruiter werd op haar 24ste gediagnosticeerd met diabetes type 1. Op haar blog wishflower.nl schrijft ze over de leuke dingen in het leven, maar ook over een leven met diabetes en hoe zij daarmee omgaat.

Een reactie

  • Anouk schreef:

    Mooie tips! Aanvulling die misschien voor meer mensen geldt: ik merk zelf dat na het sporten mijn bloedsuiker gaat stijgen, doordat ik te weinig actieve insuline in m’n lichaam heb (om te voorkomen dat ik een hypo krijg). Dus ik bolus altijd tot 1-1,5eh actieve insuline, aan het eind van het sporten, zodat ik stabiel blijf zodra ik stop met sporten. Echt een goeie ontdekking voor me!

Reageer