print-image

Elke keer als ik wakker word, heb ik weer zo’n besefmoment: “Goh, corona is geen droom. Het is echt!” De wereld ziet er behoorlijk anders uit door de COVID-19 pandemie. We blijven zo veel mogelijk thuis, veel mensen werken vanuit huis, in de supermarkt spring je als een ninja heen en weer om de 1.5 meter aan te houden en knuffelen met familie en vrienden zit er voorlopig niet in. Ook de afspraak met mijn arts ging er anders aan toe. Afgelopen week was het weer tijd voor mijn 3-maandelijkse controle. In februari deed ik nog mijn verhaal in de spreekkamer. Deze keer gebeurde de afspraak telefonisch vanwege corona.

Even wennen

Waar ik normaal gesproken eerst een half uur moet rijden en vervolgens door de doktersassistente wordt meegenomen voor het meten van mijn bloeddruk, gewicht en hba1c, zat ik nu thuis op de bank te wachten tot mijn telefoon overging. Even wennen, de afspraak telefonisch vanwege corona. Alhoewel ik al 18 jaar diabetes heb, ben ik toch voor elke doktersafspraak nog een beetje zenuwachtig. Voorafgaand aan de telefonische afspraak kreeg ik de tip om de uitdraai van de pomp en FGM voor mijn neus te leggen. Dat praat toch wat makkelijker.

Lees ook: Tips kiezen bloedglucosemeter

“Goedemiddag, dit is Myrthe Heida”

Toen ging de telefoon. Waar ik normaal de spreekkamer binnen loop met “Wat is het prachtig weer hè” of “Lang niet gezien!”, kwamen we nu gelijk ter zake. We spraken over mijn waarden, scrolden allebei langs mijn bloedsuikers en pompinstellingen en besloten een paar aanpassingen te doen. We bespraken of mijn arts verder nog iets voor me kon betekenen en hingen daarna de telefoon weer op.

Mijn ervaring

telefonische afspraak diabetes coronaIk kwam erachter dat een telefonische afspraak zowel pluspunten als minpunten heeft. Pluspunten? Ik hoefde niet te wachten in een wachtkamer, ik was maar een kwartiertje van mijn dag kwijt en ook had ik geen reistijd. Ideaal! Minpunten? Tijdens een telefonisch gesprek vind ik het toch lastiger om eerlijk te vertellen hoe het met mij gaat. Het is veel makkelijker om ‘Goed hoor!’ te antwoorden op de vraag hoe het met je gaat. De volgende keer zal ik van tevoren dan ook nadenken over mijn antwoord. Ik vind het bovendien ook lastiger om mij kwetsbaar op te stellen als ik mijn gesprekspartner niet aan kan kijken. Ik voel me dan toch een beetje ongemakkelijk. Daarnaast merkte ik dat het fijn is om van tevoren punten of vragen op te schrijven en goed te checken of ik alles dat op mijn lijstje stond, heb besproken. Ik merkte dat ik heel gemakkelijk de telefoon ophing, terwijl ik dacht: “Maar wacht, heb ik alles wel gevraagd wat ik wilde vragen?”

Kortom: ik kom toch liever langs om in de spreekkamer aan mijn arts te vertellen hoe het met mij gaat. Ik hoop dan ook dat ik snel weer op locatie kan kletsen over mijn gezondheid, bloedsuikers diepte- en hoogtepunten.

Lees ook: een slechte periode in mijn diabetes

Heb jij ook een telefonische of virtuele afspraak gehad met je behandelaar? Hoe heb jij dit ervaren? Ik ben benieuwd!

Liefs,
Myrthe

Profielfoto Myrthe BarcelonaMeer lezen?

Myrthe Heida (1996), kreeg op haar vijfde de diagnose diabetes type 1. Ze schrijft over haar leven met diabetes type 1 op www.girl0ninsulin.com en deelt haar leven met diabetes op Instagram en YouTube als @girl0ninsulin.

Reageer