print-image

Heb je diabetes? Dan hoef ik je niet te vertellen hoe vervelend een hypo is. Waarschijnlijk hoef ik je ook niet te vertellen wat te doen bij een hypo, namelijk: eten of drinken! Hoe vol je nog zit, hoe weinig zin je er in hebt of hoe ongemakkelijk het ook is midden in een vergadering: je moet eraan geloven. Maar na een paar jaar te leven met diabetes of een aantal hypo’s te veel in de week, komen die droge Dextro Energy-tabletten echt je neus uit. Daarom ging ik op zoek naar alternatieven. Vandaag deel ik mijn 5 favoriete hypo treats!

1. Skittles 

Op Instagram zag ik het bij een paar internationale diabuddies voorbijkomen: Skittles. Ze doen mij vooral denken aan de snoeptrommel van vroeger. Toen hield ik er wel van! Ik besloot ze weer eens een kans te geven. Deze keer niet als snoepje na school, maar als hypo treat.

Skittles zijn nu al een tijdje mijn favoriete hypoglycemie-oplossing. Ze zijn totaal niet droog en worden juist een beetje ‘sappig’ terwijl je ze eet. Dit is voor mij een groot pluspunt, omdat ik ‘s nachts soms half stikte als ik slaperig een droog Dextro Energy-tabletje weg moest werken. Daarnaast vind ik ze best lekker, wat een hypo voor mij al iets minder erg maakt.

Ik eet bij een te lage bloedsuiker vijftien Skittles, wat goed is voor vijftien gram koolhydraten. Je hebt ook kleine meeneemzakjes, waar precies genoeg inzit voor één hypo. Handig!

Hypo treats Skittles

Lees ook: #sTr1peD: zo vaak denk ik per dag aan diabetes

2. Limonadesiroop 

Limonadesiroop is naar mijn mening de makkelijkste hypo treat. Je hoeft niet te eten, niet te kauwen: alleen een paar slokken te nemen. En het werkt ook nog eens snel.

Maar het laatste wat ik wil, is met een lage bloedsuiker mijn bed uit moeten om naar de keuken te lopen. Ik zit er ook niet op te wachten om op kantoor naar de koelkast te moeten lopen om limonade te maken. Ik wil gewoon blijven waar ik ben en mijn te lage bloedsuiker zo snel mogelijk oplossen.

Daarom maak ik de limonade vaak van tevoren klaar in een flesje, zodat ik het direct op kan drinken. Veel fijner! Maar dit is ook de reden dat ik het niet heel vaak gebruik. Een flesje is zo leeg en het opnieuw vullen schiet er toch vaak bij in…

De limonade die ik gebruik, bevat precies vijftien gram koolhydraten per glas van 200 ml. Er zit dan ongeveer vijf ml siroop in.

3. Katja Apekoppen 

Apekoppen vind ik de lekkerste hypo treat. En dat is ook de reden dat hij niet op nummer 1 staat. De kans is namelijk groot dat je er teveel van gaat eten en vervolgens een hyper krijgt.

Maar ik ben redelijk goed in het ‘niet overeten’ bij een hypo, dus af en toe zijn apekoppen een welkome afwisseling. Heerlijk! Een ander groot voordeel is dat je er maar weinig van nodig hebt. In één apekop zit zeven gram koolhydraten (ja, echt zoveel), wat voor mij betekent dat ik er maar twee of drie nodig heb.

Apekoppen tegen hypo’s eet ik voornamelijk als ik een dagje weg ga. Ik neem een zak mee en kom zo de dag wel door!

Hypo treats - Katja Apekoppen

4. Liga Evergreen-koekjes met 30% minder suiker 

De naam ‘met 30% minder suiker’ klinkt misschien een beetje gek in een lijstje met hypo treats, maar geloof me: er blijven genoeg koolhydraten over.

Ik heb altijd een pak (oké meestal twee pakken) in mijn la op kantoor én thuis in de kast liggen. Ook zit er meestal wel een pakje in mijn tas voor onderweg. De Liga Evergreen-koekjes vind ik lekker en ze zijn ook nog eens iets minder ongezond dan de meeste koekjes, doordat er minder suiker inzit. Daarbij zitten er genoeg koolhydraten in om een te lage bloedsuiker weg te werken. Ik eet ze meestal niet tijdens een hypo, maar juist daarvoor. Als mijn bloedsuiker aan de lage kant is en de kans heel groot is dat het uitmondt in een hypo, pak ik een Liga Evergreen-koekje.

Deze koekjes zijn ook een uitkomst wanneer ik terugkom van een feestje en ik alcohol gedronken heb. Ook al zit mijn bloedsuiker op twaalf als ik thuiskom, toch eet ik dan deze koekjes. Ik weet namelijk dat mijn bloedsuiker als een speer omlaaggaat tijdens het slapen door de alcohol. Een handige hypo-preventie dus.

Zit je middenin een hypo? Dan raad ik het niet aan om alleen deze koekjes te eten. Ze bestaan namelijk voor een groot deel uit langzame koolhydraten, wat ervoor zorgt dat het langzaam in je lichaam wordt opgenomen en het langer duurt voordat je hypo voorbij is.

In één pakje zitten twee koekjes, wat goed is voor 21 gram koolhydraten.

Lees ook: De dag waarop Devlin de diagnose diabetes type 1 kreeg

5. Een banaan

Dit is de meest gezonde hypo treat van het hele rijtje. Toch staat hij onderaan. Daar moet ik mezelf eens op aanspreken. 😉

Een banaan vind ik een fijne, lekkere en vooral gezonde hypoglycemie-oplossing. Wel kan het lastig zijn dat bananen soms flink in grootte verschillen. Ik eet sowieso iedere ochtend een banaan als ontbijt en weeg het af, dus inmiddels ben ik een aardige pro in het inschatten van koolhydraten in de verschillende groottes.

De reden dat een banaan toch onderaan mijn lijstje staat, is dat je het simpelweg niet in kunt slaan voor twee maanden en niet altijd mee kunt slepen. Ik kies toch Skittles boven een zwarte banaan die al te lang in mijn tas heeft gezeten. 😉

Een gemiddelde banaan bevat ongeveer 20 gram koolhydraten.

Na vier jaar te leven met diabetes zijn dit mijn 5 favoriete alternatieven voor Dextro Energy-tabletten. Maar ik blijf graag nieuwe hypo treats ontdekken! Wat eet of drink jij als je een lage bloedsuiker hebt? Laat het weten in de reacties!

Meer lezen?

Profielfoto Talitha Talitha Paauwe (1997) is altijd al bezig met gezonde voeding en sporten. Maar die wortels en appels begonnen te vervelen. En de taartjes en chocolade werden steeds aantrekkelijker. Daarom begon ze met het maken en delen van gezonde recepten die aan de behoefte van een zoetekauw voldoen. Lekker én gezond. In 2015 kreeg ze er een uitdaging bij: diabetes type 1. Nu deelt ze haar ervaring met diabetes en gezond leven op instagram @stayhappy.nl en haar website stayhappy.nl.

4 Reacties

  • Else schreef:

    Hier nemen we ook graag een knijpfruitje ! De meeste soorten( met banaan) zijn 15 KHD

  • Alinda schreef:

    Hallo,

    Mijn berichtje is absoluut niet aanvallend bedoeld maar is dit wel het juiste advies om te geven? Ik begrijp dat als langzaamwerkende khoolydraat is liga evergreens of een banaan of apenkoppen bijvoorbeeld niet slecht is om in te nemen maar als je een hypo krijgt is het eerste wat je wil dat iemand doet : snel werkende glucose wat via de slijmvliezen wordt opgenomen en niet eerst moet verwerkt worden in de maag alvorens het wordt opgenomen. In dit artikel komt dat niet goed naar voren naar mijn idee.

    Groetjes Alinda

  • Bert Sesink schreef:

    Coca-Cola is mijn wondermiddel.
    Sinds 1995 heb ik type-1 mijn hypo’s ko
    Kwamen vaak snacht ca. 4:00uur voor zodoende staan er altijd een paar flesjes Cola naast mijn bed.
    Sinds 2 jaar ben ik overgestapt van Lantus naar Tresiba. Deze langwerkende werkt zeer goed en is over de 24 uur vrij constant
    Ik sport veel vooral op de racefiets en Cyclo neem altij een bidon Cola mee.
    Op mijn werkplek in de auto en in mijn fietstas staat een flesje Cola

  • Yolanda Rosmalen schreef:

    Hi, in plaats van Dextro gebruik ik al jaren de druivensuiker van Kruidvat. Niet alleen lekker van smaak, maar het smelt ook nog eens in de mond. 🙂

Reageer