print-image

Met vertrouwen, zonder angst

Wilbert Lamers is erg sportief. Hij werkt als docent lichamelijke opvoeding bij het Montessori College in Nijmegen. Daarnaast fietst of loopt hij meerdere dagen per week. Ook neemt hij regelmatig deel aan grote sportevenementen. Zo doet hij in september mee aan de Ventoux Man, een halve triatlon op en rond de Mont Ventoux. De week ervoor gaat hij ook nog met 40 leerlingen naar die berg voor de sportieve actie ‘Groot verzet tegen kanker’.

Wil jij ook meer bewegen? Bekijk onze tips!

“Ik voel me veiliger en zekerder”

Wilbertover de Eversense XL®

Wilbert deed in 2018 mee aan La Vuelta a Sierra Nevada, een intensieve fietsweek als challenge van de Bas van de Goor Foundation (BvdGF). Onderdeel van deze challenge was een onderzoek naar bloedglucosesensoren. Daarvoor werden bij de deelnemers twee systemen aangebracht: de Eversense XL voor continue glucosemonitoring (CGM systeem) en de FreeStyle Libre voor ‘flash’ glucosemonitoring (FGM). De kennismaking met het Eversense CGM systeem beviel Wilbert erg goed.

Veel meer vertrouwen met sporten

“Het is erg prettig om niet alleen de glucosewaarden van het moment te weten, maar ook te kunnen zien waar je vandaan komt en wat de trends zijn. Dat geeft inzicht en vertrouwen en je leert de bewegingen en schommelingen te begrijpen. Dan weet je bijvoorbeeld: ik zit nu laag, maar als ik een half uurtje wacht, komt het wel goed. Het geeft me veel meer vertrouwen met sporten. Daardoor kun je ook je eigen grenzen verleggen. Angst voor een hypo belemmert je vaak, je wilt namelijk uit een bepaald waardengebied wegblijven. Dankzij de Eversense XL zie ik direct dat ik snel weer herstel en dat betekent dat ik – met beleid – door barrières heen kan.“

“Voor mij is de Eversense XL echt ideaal”, vertelt Wilbert. “Vroeger checkte ik mijn bloedglucosewaarden voor en na het sporten. Nu kan ik het ook tijdens doen en vervolgens ingrijpen als het nodig is. Maar ook buiten het sporten: voor een klas, in een meeting, tijdens een presentatie. Je weet hoe je ervoor staat en je kunt direct handelen.” Door het inzicht dankzij de Eversense XL ontdekte hij ook dat zijn eerdere FGM systeem veel minder nauwkeurig was. En hij kwam erachter dat hij tijdens het eten en vlak erna vaak pieken in zijn waarden had. Sinds kort is hij overgegaan op een andere insuline en die werkt goed voor Wilbert.

Minder  uitschieters in hoog en laag

Veel gemak, inzicht en vertrouwen; dat zijn de belangrijkste voordelen van de Eversense XL, aldus Wilbert. “Ik heb minder uitschieters in hoog en laag. Ik heb ook het idee dat de weergegeven waarden heel accuraat zijn. Ik prik twee keer per dag om te kalibreren, maar die geprikte waarden wijken nauwelijks af van de waarden die de Eversense XL weergeeft. Voor mijn vrouw is het ook geruststellend. In het verleden moest ze me met enige regelmaat uit een hypo halen. Nu gebeurt dat nauwelijks nog. Ik heb mijn diabetes redelijk goed onder controle, ik heb er een goed gevoel bij. Een nadeel? Misschien dat ik zoveel op de Eversense XL vertrouw. Stel dat ik op een gegeven moment om wat voor reden dan ook terug moet op iets anders, dan zal ik dat echt als een grote achteruitgang ervaren.”

Mijn tip: overleg met je werkgever

“Voor mij was het direct duidelijk: ik wilde verder met de Eversense XL. Maar goed, ik kwam niet in aanmerking voor een vergoeding. Ik ben toen met mijn werkgever gaan praten en die was bereid mee te betalen. Als dat niet zo was geweest, was ik waarschijnlijk ook wel doorgegaan met de Eversense. Het zijn serieuze kosten, maar als ik zie wat ik ervoor terug krijg! Ik voel me veiliger en zekerder, kan hypo’s voor zijn en opvangen en ik kan beter sporten. Dat is voor mij heel waardevol en dus ook voor mijn werkgever.”

De Eversense XL die Wilbert vanwege het onderzoek bij de Vuelta kreeg, was voor een half jaar. “Maar ik wilde graag daarna door. Omdat de Eversense XL voor mij niet vergoed wordt, zou dat een kostenpost van toch een paar honderd euro per maand betekenen. Hoewel ik dat er – maar dat is nu makkelijk gezegd – waarschijnlijk wel voor over had. Ik ben toen met mijn werkgever gaan praten, of die een bijdrage wilde leveren.” Het Montessori College stemde toe en vergoedt een flink gedeelte van de kosten. Wilbert: ”Voor een werkgever is het natuurlijk ook waardevol als ik beter functioneer en minder verzuim. Dat is ook een optelsom. Werkgevers hebben natuurlijk altijd een budget voor ondersteuning van medewerkers. Dat zou ook mijn tip aan anderen zijn: vraag je werkgever om hulp. Die snapt heus wel dat het belangrijk is dat een medewerker zich prettig en gezond voelt.”

5 tips voor jou!

Sport en diabetes

Met plezier

Kies een sport die je leuk vindt, zodat je met plezier gaat. Je houdt het bewegen dan makkelijker vol. Ook een sportmaatje kan helpen om tóch te gaan als je een keer minder zin hebt.

Eten & drinken

Eet voor het sporten wat extra koolhydraten (bijvoorbeeld een banaan) en zorg dat je tijdens het sporten voldoende drinkt. Denk aan 0,5-1 liter per uur als je intensief beweegt.

Bijhouden

Door je prestaties bij te houden, zie je of je resultaat boekt. Het werkt heel motiverend als je merkt dat je weer een kilometer verder of net iets harder kunt rennen, of als je een kilootje meer kunt tillen.

Controleer na het sporten

Controleer na het sporten regelmatig je bloedsuiker om een hypo achteraf te voorkomen.

Tegenslagen

Als het een keer iets minder gaat, laat je dan niet uit het veld slaan. Iedereen heeft goede en slechte dagen. Van tegenslagen word je juist sterker!

6 Reacties

  • Riek litjens schreef:

    Ik vind sporten en fietsen heel mooi omdat ik lopen niet goed kan

  • piet schreef:

    ik ga drie keer in de week naar de sportschool fietsen banddrukken trekken 35 kilo x30x legpress 30 kilo x15 keer
    grote touwen slaan 100 slagen gewicht boven arms 2×15 per stuk 4 kilo. buik oefening 3×10 .
    plus 3x in de week jeu de boulle spelen.

  • Patty schreef:

    Beste Wilbert, de pieken bij de maaltijden zijn herkenbaar. Welke insuline ben je gaan gebruiken?

  • Gustavo Pereira schreef:

    ik zou graag sporten, maar door m’n beperkingen zou ik niet weten wat, behalve schaken:-). Als iemand goede tips heeft, graag !Hou rekening met hetvolgende;- slechte rug (3 x operatie gehad) – diabetes – slecht lopen, zeer beperkte afstand ivm gevoelloosheid l been, dus zo min mogelijk lopen, niet bukken/buigen……..

    • Bob schreef:

      Koop een hometrainer zodat je kan fietsen en zet een tablet op je stuur zodat je online kan schaken terwijl je fietst. Zo ben je tijdens je hobby(schaken) aan het fietsen. Je kan het instellen op het niveau wat jij wilt. Als je geen zin meer hebt om te schaken, lees je een digitaal boek of kijk je televisie. Succes! Ik hoop dat je aan het bewegen gaat! Ik ben 30 jaar diabeet en voeding en beweging helpt meer dan welk medicijn ook!

  • Ben schreef:

    Ik heb na sporten juist een hoger suiker, maar dat trekt bij in de loop verder op de dag. Ik sport 4x per week meestal hiit trainingen. Ik geef daarin les en doe zelf mee.
    Goed dat jullie dit doen. Ik zou zelf ook mensen met diabetici willen helpen hiermee.

Reageer