print-image

In theorie kan ik met diabetes alles eten wat ik wil. Zolang ik daar maar een aantal eenheden insuline tegenover zet. Toch merk ik dat ik, ondanks deze vrijheid, mij steeds bewuster ben van wat ik eet en van de hoeveelheid koolhydraten. Zo ook met mijn ontbijt. Dit heeft ervoor gezorgd dat mijn ontbijt in de afgelopen vijf jaar best wel veranderd is: van een koolhydraatrijk ontbijt, in een koolhydraatarm ontbijt!

Een koolhydraatbommetje in de ochtend

Rond de tijd van mijn diagnose was mijn ontbijt best flink. Het bestond uit magere vruchtenyoghurt, muesli, een banaan, een hele hoop superfoods en een cappuccino met daarin twee klontjes suiker. Als je dat allemaal bij elkaar optelt, kom je toch al snel aan de 50-60 koolhydraten. Na mijn diagnose met diabetes type 1, bleef dat eigenlijk nog een tijdje zo. Totdat ik het langzaam af begon te bouwen. Geen suiker meer in mijn cappuccino. Geen banaan meer. De koolhydraatrijke producten werden een voor een vervangen door koolhydraatarmere producten.

Toch bestond mijn ontbijt nog steeds uit zo’n 30 koolhydraten. Wat op zich prima is. Maar ik hou wel van een uitdaging en ging daarom op zoek naar manieren om mijn ontbijt nog koolhydraatarmer te maken. Maar wel met een belangrijke kanttekening: koolhydraatarm is top, zolang het ook lekker is! Met veel van mijn probeersels kwam ik erachter dat het dan misschien wel koolhydraatarm was, maar tegelijkertijd ook wel erg arm in smaak. Daar heb ik gelukkig wat op gevonden. Ik deel mijn favoriete koolhydraatarme ontbijtje graag!

Lees ook: koolhydraatarme recepten voor mensen met diabetes

Ingrediënten voor een koolhydraatarm ontbijt

Lauriette koolhydraatarm ontbijt Met onderstaande ingrediënten maak ik mijn ontbijt dat uit slechts 17 koolhydraten bestaat! En het kost je maar een paar minuutjes om het klaar te maken.

  • 200 gram plantaardige ongezoete yoghurt (0 koolhydraten)
  • 100 gram frambozen uit de vriezer (5.4 koolhydraten)
  • 20 gram ontbijtgranen met noten en zaden (9.7 koolhydraten)
  • 5 gram whey isolaat crispy (2 koolhydraten)

Zo maak ik mijn ontbijt klaar

De frambozen haal ik uit de vriezer en weeg ik af. Vervolgens ontdooi ik deze in de magnetron, zodat er ook wat extra vruchtensap vrijkomt. Daarna voeg ik de plantaardige yoghurt toe waar vrijwel geen smaak aan zit en die daardoor niet superlekker is. Maar door dit te mengen met de ontdooide frambozen, maak je zo je eigen vruchtenyoghurt met super veel smaak! En het geeft ook een leuk kleureffect. Daar kun je leuk mee experimenteren als je tijd hebt, en het leuk vindt om fotogenieke ontbijtjes te maken.

Lauriette koolhydraatarm ontbijt

Vervolgens voeg je je ontbijtgranen toe en je extra’s! Je kunt gaan voor superfoods, maar ik kies voor whey isolaat crispy: kleine eiwitbolletjes om mijn spieren een steuntje in de rug te geven met al het sporten dat ik tegenwoordig doe.

Zo maak je met weinig koolhydraten, toch een heel voedzaam en rijk ontbijt, mét een lekkere smaak! Eet smakelijk!

Lees ook: low carb recept – paprika chilitortilla’s

Wat is jouw favoriete ontbijt? Laat het weten in de reacties!

Over mij

Lauriëtte de Ruiter Lauriëtte de Ruiter werd op haar 24ste gediagnosticeerd met diabetes type 1. Op haar blog wishflower.nl schrijft ze over de leuke dingen in het leven, maar ook over een leven met diabetes en hoe zij daarmee omgaat.

Reageer