print-image

Heb je een mooi huis op de op de kop getikt? Of ben je nog op zoek? Houd er dan rekening mee dat zelfs diabetes invloed heeft op het kopen van een huis, hoe gek dat ook klinkt. Benieuwd waarom je diabetes om de hoek komt kijken als jij je paleis wilt aanschaffen? Lees alles over mijn ervaring met het kopen van een huis met diabetes. En dan begint het klussen in huis…

Eindelijk de sleutel van je nieuwe huis

Grote kans dat als jij dan eindelijk de sleutel van je nieuwe stekkie in handen hebt, je toch wat dingen naar eigen smaak wilt maken. Een andere vloer, nieuwe keuken of misschien alleen een fris likje verf op de muur. Maar aan een beetje klussen ontkom je vaak niet!

En zo ook ik niet. Begin september kreeg ik de sleutel van mijn herenhuis in Gorinchem. We hadden geluk: de vorige eigenaar had het al prachtig gerenoveerd. Maar toch wilden we er nog wel onze eigen twist aan geven. Het moet tenslotte wel echt je eigen huis worden waar je jezelf thuis voelt.

Klussen in huis – drama voor mijn bloedsuikers!

Talitha_klussen in huisIk nam een week vrij om te klussen. De hele vloer schuren, al het stof weer wegpoetsen, de vloer behandelen, muren verven en natuurlijk al mijn meubels verhuizen. Ik had van tevoren niet bedacht dat klussen en diabetes een artikelwaardig onderwerp was, maar daar heb ik me in vergist.

Die week klussen was namelijk een drama voor mijn bloedsuikers. En niet een klein beetje, het was een enorme achtbaan. Het effect van het klussen was hetzelfde als het effect van sporten (cardio): ik daalde ontzettend snel en belandde zo in een hypo. Alleen sporten doe je een uurtje en klussen een hele dag. Na wat suiker wilde ik natuurlijk weer snel verder, waardoor ik van de ene hypo naar de andere ging. Heel vervelend!

Totdat ik even rustig ging zitten en een langere pauze nam. Wat overigens niet vaak voorkwam. Alleen bij het avondeten of voor het slapengaan zat ik een poosje stil. Dan leek het alsof alle suiker van de hele dag er in een keer inklapte en steeg ik zo naar de 15.

Dag en nacht hypo’s

Maar de struggles stopten ’s avond niet. In de nacht ging het gedoe lekker door. Ook de nachten waren vergelijkbaar met nachten die ik na het sporten heb. Ik ben dan veel gevoeliger voor insuline en heb dan ook veel minder insuline nodig. Gevolg: meerdere hypo’s in een nacht. Na twee nachten had ik het wel door en zette ik mijn basaal ‘s nachts omlaag. Dat hielp een beetje, maar toch bleef ik snel zakken.

Je snapt wel dat ik na een week klussen, slechte bloedsuikers en gebroken nachten, behoorlijk moe was. Maar wel moe en voldaan, want ik ben zo blij met het resultaat! Ga jij binnenkort ook aan de slag in je huis?

Vijf tips voor je bloedsuikers bij het klussen in huis:

1. Zet je basaal omlaag tijdens het klussen

Als je normaal de hele dag zit, is je lichaam niet gewend aan de hele dag beweging. Je zult ook merken dat je veel gevoeliger bent voor insuline.

2. Voorkom de ene na de andere hypo

Wil je overdag voorkomen dat je van de ene hypo naar de andere hypo gaat? Neem dan echt langere pauzes en wacht tot je bloedsuiker omhoog gaat. Neem ook nog wat langzame koolhydraten en laat die even ‘inwerken’. Hopelijk kan je daarna weer even aan de slag zonder hypo’s!

3. Vergeet niet te eten en te drinken!

Wij waren van ‘s ochtends 8.00 uur tot ‘ s avonds 22.00 uur druk bezig. En dan vergeet je al snel te eten en te drinken. Dat is uiteraard niet bevorderlijk voor goede bloedsuikers. Genoeg pauzeren dus.

4. Zet je basaal ‘s nachts omlaag

Als je net zo fanatiek als wij aan de slag gaat, is zo’n dag klussen vergelijkbaar met sporten. Zak je vaak ook ‘s nachts na het sporten? Zet dan ook na het klussen je basaal omlaag, zodat je zonder hypo’s de nacht doorkomt.

5. Misschien gek: maar eet ‘vette’ dingen.

Misschien niet altijd even gezond, maar wel handig. Als ik bijvoorbeeld ga wandelen en van tevoren een croissant eet, spuit ik daar niet voor. Door het vet worden de koolhydraten langzaam in mijn bloed opgenomen. En terwijl ik wandel, of klus, komt de glucose langzaam in mijn bloed. De beweging zorgt ervoor dat ik geen hyper krijgt, de koolhydraten dat ik geen hypo krijg.

Lees ook: Verhuizen met diabetes: dit zijn mijn ervaringen

Heel veel succes met klussen! En wel foto’s maken he? Deel je je foto’s met #levenmetdiabetes, dan kunnen wij meegenieten van het resultaat.

Meer lezen?

Profielfoto Talitha Talitha Paauwe (1997) is altijd al bezig met gezonde voeding en sporten. Maar die wortels en appels begonnen te vervelen. En de taartjes en chocolade werden steeds aantrekkelijker. Daarom begon ze met het maken en delen van gezonde recepten die aan de behoefte van een zoetekauw voldoen. Lekker én gezond. In 2015 kreeg ze er een uitdaging bij: diabetes type 1. Nu deelt ze haar ervaring met diabetes en gezond leven op instagram @stayhappy.nl en haar website stayhappy.nl.

Reageer