print-image

Sinds ik een continue glucosemeter (CGM) heb, ben ik mij meer bewust van de pieken die in mijn glucosewaarden zitten. Pieken zijn natuurlijk nooit helemaal te voorkomen, maar door de jaren heen heb ik wel een paar dingen ontdekt die voor mij goed werken om stabielere bloedsuikers te krijgen. Hopelijk heb jij er ook iets aan!

Lees ook: Soms word ik gek van de alarmen van mijn CGM

1. Koolhydraten tellen makkelijk maken

Misschien wel de meest gehoorde, maar ook de meest lastige tip: koolhydraten tellen. Ik vind het best wel een gedoe om steeds alle koolhydraten te tellen. Wat mij helpt is om verschillende combinaties te bedenken met hetzelfde aantal koolhydraten. Zo weet ik bij het avondeten precies hoeveel wraps, pasta, rijst of aardappels ik kan eten om ongeveer op hetzelfde aantal koolhydraten uit te komen.

2. Vezelrijk eten

Vezels helpen voor stabiele bloedsuikers. Volkorenbrood, zilvervliesrijst, veel groenten en peulvruchten: we weten allemaal dat het gezond is, maar sinds ik weet dat het me ook stabielere bloedsuikers geeft, vind ik het nog makkelijker om ervoor te kiezen.

Maaltijden waarin snelle koolhydraten worden gecombineerd met vezels zorgen bij mij voor minder pieken. Ook eiwitten en vetten kunnen helpen bij het gelijkmatiger opnemen van snelle koolhydraten.

3. Een goede nachtrust

Goede nachten helpen om je waarden overdag makkelijker stabiel te houden. Een goede nacht heb je niet altijd in de hand, maar deze tips kunnen wel helpen: op tijd naar bed gaan, niet te veel prikkels en beeldschermen voor het slapen gaan, liefst geen actieve insuline meer in je lijf als je gaat slapen en zorgen voor een donkere en stille slaapkamer. Als je een sensor hebt, kun je goed zien hoe je waarden zich in de nacht ontwikkelen. Als je veel stijgt of daalt gedurende de nacht, overleg dan eens met je behandelteam of hier verbetering te behalen valt. Je zult merken dat je waarden overdag dan ook beter gaan!

4. Bewegen bij een hoge waarde na de maaltijd

Toen ik net een sensor had, had ik de neiging om elke wat hogere waarde meteen te corrigeren met insuline. Al snel merkte ik dat mijn pieken en dalen daar alleen maar heftiger van werden. Wat mij helpt wanneer ik zie dat mijn waarde na een maaltijd (of stuk taart 😉) waarvoor ik insuline heb genomen, te ver door stijgt, is om te gaan bewegen. Ga een stukje fietsen of wandelen, een huishoudelijk klusje doen of een dansje in de kamer. Hierdoor wordt de actieve insuline extra snel geactiveerd en lukt het me vaak om een echt hoge piek te voorkomen. Fijne bijkomstigheid is dat beweging je insulinegevoeligheid verbetert. Dit heeft  ook weer een gunstige invloed heeft op stabielere bloedsuikers.

Lees ook: Mijn bloedsuiker stabiel houden: zo houd ik inzicht in mijn waarden

5. Langer voor de maaltijd spuiten/bolussen óf in delen eten

Als je regelmatig na het eten een flinke piek hebt, maar daarna wel netjes tot een goede waarde daalt, dan zou het kunnen helpen om je insuline eerder toe te dienen. Op die manier heeft de insuline meer tijd om actief te worden en kan een piek voorkomen te worden. Ik vind het lastig om eerder insuline te nemen, omdat ik simpelweg pas aan insuline denk als ik ga eten. Een andere oplossing is dan om je maaltijd in delen te eten: laat bijvoorbeeld wat tijd zitten tussen de maaltijd en het toetje (waar je wel al bij de maaltijd voor gespoten hebt). Zo spuit ik bij de lunch vaak voor fruit wat ik pas een uurtje na de lunch ga eten. De insuline is dan al actief als je de snelle suikers uit het fruit of het toetje eet, waardoor de piek minder wordt. De precieze tijd waarin insuline actief wordt, is voor iedereen anders, dus hou je sensor goed in de gaten of overleg met je behandelteam.

Hopelijk hebben jullie iets aan deze tips! Hebben jullie nog andere adviezen voor stabielere glucosewaarden? Ik hoor het graag!

Meer lezen?

Leonneke van der Voort (1985), kreeg op haar twintigste de diagnose diabetes type 1. Ze deelt haar dagelijkse leven en passie voor eten op Instagram als @mysweetbalance en deelt gezonde recepten op haar eigen blog www.mysweetbalance.com.

Reageer