Blog

30DC Week 4: challenge Antonia de Groot

Week 4 – Beweging en afsluiting van de challenge

Afgelopen maand ook weer begonnen met sporten, dat wil zeggen, hardlopen (meer joggen ;)) en zwemmen, erg fijn. Het effect van de challenge is dat mijn waardes in het begin enorm daalden. Ik moest echt corrigeren en minder insuline gebruiken. Dus in het begin is het even puzzelen maar na mijn analyse, wanneer ik wat doe, hoe het effect daarvan is en uiteindelijk daarop kunnen inspelen, is het erg fijn dat mijn waardes zo mooi zijn. En als ik geen snelle, lege koolhydraten neem, maar complexe koolhydraten mijn waardes zo mooi zijn en daarbij ook stabiel blijven. De insuline gevoeligheid steeg eigenlijk meteen al, zeker als ik het sporten een paar weken doorzet. In het begin is het hier ook zoeken naar de juiste methode. Met zwemmen bv daalt mijn glucosewaarde sterk, ondanks dat ik zonder pomp zwem (ik koppel ‘m af voordat ik te water ga) en dus ongeveer 1,5 uur geen insuline krijg. Of ik in de ochtend sport of juist in de avond, heeft ook een andere invloed (in de ochtend minder insuline gevoelig). Hierbij geldt dat ik dan regelmatig check/meet om dit goed te regelen en geen hypo’s krijg. Als ik eenmaal een ritme heb gevonden dan gaat het ook echt heel goed. Voel ik me ook veel beter, fitter, gelukkiger etc. Ik vind het grondig uitzoeken (best behoorlijke klus) in het begin zeker waard, maar dit is uiteraard ook weer persoonlijk. Wat wil jezelf? En nee, het gaat niet vanzelf…;)

Door alles de afgelopen maand bij te houden en te noteren word ik me ook nog meer bewust wat er precies voor trend is bij bepaalde glucosewaardes, activiteiten, hoeveelheid koolhydraten, maar zeker ook welke soort koolhydraten. Witte rijst is er één, daar word ik echt niet blij van, net als alcohol, geeft zoveel onstabiliteit. Aan de andere kant, je kan heus alles eten en drinken alleen met mate en als ik iets neem waar ik echt last van hebt, dan zeg ik ook tegen mezelf, geniet er dan ook extra van! Oftewel als je het doet, doe het dan goed! En voor mij werkt dat.

Maand is omgevlogen en ik kan concluderen dat ik een hoop heb geleerd en zeker ook  (bewuster) genoten (oa tijdens hardlopen van een mooie regenboog, daar word ik ook helemaal blij van!)

En hopelijk hebben ook andere diabeten wat aan mijn blogs gehad. Verder hoop ik dat nog meer mensen zonder diabetes door deze Challenge ook meer begrip hebben gekregen voor deze ziekte, namelijk dat het dus meer is dan alleen een beetje bijspuiten 😛 En verder wil ik Roche bedanken voor het “aandacht geven” aan dit zo belangrijke onderwerp!

Regenboof

2 reacties op “30DC Week 4: challenge Antonia de Groot”

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Je mening

Hi! We horen graag wat je van deze website vindt. Mis je bijvoorbeeld nog informatie of heb je opmerkingen over de website? Stuur ons je feedback!


Gelieve dit veld leeg te laten.