Blog

30DC Week 2: Antonia de Groot

Week 2 – Voeding

Afgelopen week extra aandacht voor mijn voeding: Voeding, belangrijk, zeker voor een diabeet (of je nu type 1 of type 2 bent), sterker nog: eigenlijk voor iedereen!

Ik heb gemerkt dat het effect van geen kant en klare maaltijden en/of zakjes gebruiken positieve invloed heeft op mijn lichaam en glucosewaardes. Daarnaast vind ik het ook veel smakelijker als je boterham roostert besmeerd met pesto, lekker buffelmozzarella en gesneden tomaatje serveert. Dit is dan ook echt een feestje of liever gezegd: een kadootje! Ik gebruik wel altijd volkorenbrood, of zuurdesem dit helpt (complex koolhydraten) om mijn waardes stabiel te houden. Als ik een keertje een wit stokbroodje eet merk ik dit meteen: daar moet meer voor worden gespoten maar is ook sneller weer weg, ik persoonlijk vind dat erg onrustig, moet ik elke keer checken of ik niet te laag begin te zitten, houd ik geen vingers meer over! En aangezien ik geen glucose sensor kan krijgen  is dat ook niet handig.

Sensor voor glucose waardes, ook een verhaal: niet te krijgen (via het ziekenhuis waar ik behandeld word): Reden: Geen toereikend budget. En bijkomende reden, ik ben goed ingesteld. De twee hoofdredenen waardoor ik hiervoor niet in aanmerking kom. Ik vind dit erg frustrerend, ik doe echt alles (voeding, sport, beweging etc) en dat is zeker niet makkelijk en kost een hoop tijd en energie, sommige mensen zeggen ook wel eens, hoe houd je het vol?! Maar alles om mijn waardes zo goed mogelijk te managen en hopelijk daarmee complicaties voorkomen (geen garantie). Gelukkig ook met goede resultaten (maar het kan natuurlijk altijd beter) en wordt gevoelsmatig hiervoor gestraft. Want als ik dus met de pet er naar gooi en slechte waardes heb dan kom ik wel in aanmerking, dit is toch echt te omgekeerd wereld! Ja sorry hoor, het niet alleen maar mooi weer op deze blog. Deze frustratie moet je ook af en toe kwijt.

Soep

Positieve afsluiter deze week: SOEP, het is heerlijk en erg goed voor je omdat je precies weet wat je erin stopt! Je kan het echt van alles maken wat jij lekker vindt en je weet precies hoeveel koolhydraten erin zitten, ideaal! En ook nog eens zo eenvouding. Tomaten bv 4 stuks voor kleine pansoep, uien, knoflook teentje, bouillon. Kokosolie (ontgeurd) of olijfolie in koekepan, daarin 2x uien in stukjes en knoflook aanbakken. Verder tomaten in partjes en aanbakken in pan tot beetje zachter wordt, 15 min ongeveer. Dan in een blender met bouillon erbij en blenderen maar en  je verse soep staat binnen 20 min klaar! Rijmt ook nog eens en het is nog geen eens Sinterklaas 😛

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Je mening

Hi! We horen graag wat je van deze website vindt. Mis je bijvoorbeeld nog informatie of heb je opmerkingen over de website? Stuur ons je feedback!


Gelieve dit veld leeg te laten.